.45 ACP

Pistolová a revolverová ráže o průměru střely 11.48 mm s maximálním povoleným tlakem 1300 bar

β 35° f 0.38 R 1.24 e 0.89 E 4.11 L3 22.81 L6 32.39 ⌀ P1 12.09 ⌀ H2 12.01 ⌀ E1 10.16 ⌀ R1 12.19 ⌀ G1 11.48 δ 26°
Název.45 ACP
Další názvy.45 Auto
Druhpistolová a revolverová
Průměr střely11.48 mm (.452")
Průměr základny12.09 mm (.476")
Průměr okraje12.19 mm (.480")
Tloušťka okraje1.24 mm (.049")
Délka nábojnice22.81 mm (.898")
Celková délka32.39 mm (1.275")
Maximální tlak1300 bar
Pro uváděné rozměry jsou v souladu s normou ČSN 39 5020 použity maximální rozměry nábojnice podle specifikace C.I.P. Skutečné rozměry některých nábojnic se mohou lišit.

Americký vojenský pistolový náboj má spoustu synonym, z nichž nejpoužívanější je 45 ACP nebo 45 AUTO. Jeho původ je čistě americký. Na jaře 1904 byla firma Frankford Arsenal (FA) požádaná americkou vládou o úpravu některé již existující pistole na kalibr .45, aby mohla konkurovat používanému revolveru v této ráži. Firma FA předala tuto objednávku dále. Za pár měsíců vzešla ze spolupráce firem Winchester Repeating Arms Co. a Colt Mfg. Co. nová „čtyřicet pětka“. Vznikla modifikací pistole Colt model 1900 kalibru .38 a měla označení .45 Automatic Colt. První náboje měly mosaznou nábojnici dlouhou 22,86 mm, střelu o hmotnosti 13 g s průměrem 11,94 mm a značenou na dně „W.R.A.Co. .45 AC“. Po představení náboje .45 AC a pistole Colt model 1905 se započalo s prací modifikace náboje. Vznikl náboj s nábojnicí dlouhou 23,3 mm a těžší 14,9 g střelou s mědiniklovým pláštěm. Náboj byl označený jako „Cal .45 Automatic Pistol Ball Cartridge Model of 1906“. Náboj byl testován, ale nebyl vládou přijat. V roce 1907 byla požádána firma Union Metal Cartridge Co. o výrobu nového náboje kalibru .45, ale s kratší nábojnicí. Po pěti měsících vznikl náboj “.45 Automatic Colt Government“ s nábojnicí dlouhou 22,8 mm. Koncem roku 1908 představily zcela nezávisle firmy UMC a WRA nábojnici se širší vytahovací drážkou. Firma FA dodala modifikovaný náboj model 1906 bez obvodové drážky. Tento náboj byl známý jako model 1908. Zakázka byla zadaná firmě UMC, která začala v roce 1909 náboje označené jako „U.M.C. .45 A.C.P.“ testovat. Tento náboj byl jako konečná verze přijat spolu s pistolí Colt 1911 A1 do výzbroje americké armády. Oficiálně se náboj nazýval „Cal. .45 Automatic Pistol Ball Cartridge, Model of 1911“. Prvé náboje od firmy FA měly dnové značení „F A 8 11“ (8 = srpen, 11 = 1911). Pistole i náboj se ve službě osvědčily a byly ve výzbroji necelých 75 let.

Náboj 45 Auto patří mezi nejznámější pistolové náboje. Rozšířil se i komerčně a stal se jedním z nejoblíbenějších sportovních a obranných nábojů. Byl vyráběn v nesčetném množství laboračních provedení se střelami různé konstrukce (celoplášťové, poloplášťové, průbojné, svítící, olověné, brokové, cvičné a školní) a hmotností střel (od 12,00 g do 14,90 g). Nábojnice byly vyráběné z různých druhů materiálů – mosazi, poniklované mosazi, z lakované oceli, pomosazené oceli, poměděné oceli, pozinkované oceli a ze slitin hliníku. Celoplášťová střela měla oblou špičku o hmotnosti 14,90 g.

Firma Sellier &Bellot zahájila výrobu náboje 45 Auto ve III. čtvrtletí roku 1995. Podíl na zavedení náboje měl hlavní konstruktér firmy Ing. Milan Musil. Nábojnice byla mosazná, střela ogivální celoplášť o hmotnosti 14,9 g s délkou střely 16 mm. Na plášť střely byl použitý tombak (Ms90). Jádro střely bylo olověné. Použita byla zápalka systému Boxer o průměru 5,3 mm. Zápalka i spára na ústí nábojnice byly zalakovány proti vlhkosti červeným transparentním lakem. Náboj měl celkovou hmotnost 20,6 g (délka náboje 32 mm). Celoplášťová střela o hmotnosti 14,9 g od Sellier & Bellot dosahuje V0 = 260 m/s a E0= 504 J.

S drážkou

Zbraně komorované pro tuto ráži